Sunday, September 12, 2010

Philadelphia

Otsikon kaima leffa tuli tänään neloselta. Olen nähnyt sen kerran aiemmin,olin varmaan 13-15 silloin,en muista. Silloin se oli mun mielestä varsin puuduttava leffa enkä voinu käsittää miten Tom Hanks sai juuri tuosta roolistaan Oscarin kun sillä on niin paljon parempiakin leffoja. Nyt mä jotenkin käsitän miten lapsi oon ollut silloin viimeks kun katoin tuon. En oikeesti tainnu tajuta hirveesti mistään mitään :D
Aivan tosi merkittävä leffa nimittäin, siinä kuvataan minusta rasismia ehkä parhaiten leffoista jotka olen nähnyt. Toivon todella ettei esim.Suomessa hiv/AIDS potilaat joudu kokemaan vastaavaa syrjintää. Toisaalta nykyään ehkä(ainakin toivottavasti) ihmiset ovat valveutuneempia kyseisen viruksen leviämisestä ja käsittävät, että ihan heterotkin voi sen saada ja että se ei tosiaan tartu jos kättelee viruksen kantajaa eikä jos hengittää samaa ilmaa. Musta tosin tuntuu ettei ihmiset ikinä muutu pohjimmiltaan, aina on joku asia, jonka takia syrjitään. Ensin ihonväri,sitten uskonto,sairaus,seksuaalinensuuntautuminen, what next? Niin no joo, tämä mistä mulla onkin kokemusta, pukeutumistyyli.
  Kuinka monta kertaa mä olenkaan kuullut tän tyylisiä kommentteja 'Mikä noita-akka sä oot?' 'Halloween meni jo!!' 'Nytkö ne marssilaiset tuli?' 'Näytät ihan huoralta'. Olen lähes varma, että jonain päivänä tulen kohtaamaan jollain mahdollisesti tulevalla työpaikallani jonkin sortin syrjintää tatuoinnin tai pukeutumisen takia, tai ehkä ne johtavat siihen, että en saa lainkaan työpaikkaa. Minä en silti halua kieltää sitä kuka olen muiden hyväksynnän toivossa. Sehän olisi itsepetosta eikä luultavasti loppujenlopuksi haavoittaisi muita kuin itseäni.
Hmm..tälläinen hiv-aihe saa mut kaipaamaan entistä enemmän Kuopiossa äidin luona(varastossa) lojuvaa Sweet Jane nauhoitetta. Loistava leffa vähän samaa aihetta sivuten tosin hieman toisenlaisesta näkökulmasta,Jane on laitapuolen kulkija eikä mikään asianajaja.
Nytkun olen kerran leffoista kirjoitellut on pakko mainita, että oikeesti ehkä paras suomalainen leffa minkä oon nähnyt on Helmiä ja sikoja, katsoin sen ekaa kertaa vasta viime yönä. Muistin kirjastoreissulla, että mun rakas ystävä kehui sitä ja kun sanoin etten tykkää suomalaistenleffojen huumorista se sano, että siitä tykkään. Tunteepa hän kyllä oikeesti mut ehkä parhaiten. Aivan loistavan hauska leffa. Kuuttiani ette saa!!!

Pahoittelen kuvien puutetta, en ole tänään tehnyt mitään järkevää, paitsi käynyt Kimmolla ja unohdin ottaa kuvaa ennen ratsastusta. Jälkeen päin se oli niin hikinen etten viitsinyt antaa kenellekkään sellaista ensivaikutelmaa hänestä. Juostiin tosiaan n.2h yhdellä radalla, näytti vähän raviajo-radalta ja hyvin mahdollisesti onkin sellainen. Kimmo on vino vasemmalle ja voitte kuvitella , että oli työn ja tuskan takana se oikeelle taivuttaminen...Onneksi se ei ole minun päänsärkyni vaan hommani on lähinnä pitää yllä/kasvattaa kuntoa.

Cheers

No comments: